Hoe kan ik op de hoogte blijven van de renteontwikkelingen van Roparco Hypotheken?
De actuele rente van Roparco Hypotheken wordt weergegeven op onze website op de pagina "Rente".
Hoe kan ik de variabele rente omzetten naar vaste rente?
Klik hier voor meer informatie.
Hoe kan ik de vaste rente omzetten naar variabel of een 'switch' doorgeven?
Dit kan via een formulier. Per kalenderjaar mag u van de vaste leningdelen 10 % van het oorspronkelijke bedrag per leningdeel omzetten naar het variabele deel binnen uw hypotheek, zonder dat u daarvoor een vergoeding hoeft te betalen. U lost dan af op uw vaste leningdelen.
Als u de vaste rente om wilt zetten naar een variabele rente, dan betaalt u een vergoeding als de actuele vaste rente voor soortgelijke leningen op het moment van de vervroegde aflossing lager is dan de rente die u nu betaalt (deze vindt u op het leningoverzicht). Deze vergoeding is gelijk aan de contante waarde van het renteverschil en wordt ingehouden op uw storting. Meer informatie over hoe wij vergoeding berekenen vindt in u in de algemene voorwaarden.
Wanneer wordt de omzetting van vaste rente naar variabel uitgevoerd?
De omzetting wordt door ons altijd uitgevoerd aan het einde van de maand. Als wij de opdracht uiterlijk de tiende dag van de maand ontvangen, dan wordt deze aan het einde van de maand verwerkt. Bij ontvangst na de tiende dag van de maand kan het zijn dat wij de opdracht per einde van de daaropvolgende maand verwerken.
Uw maandtermijn passen wij de volgende maand aan. Dit betekent dat u over de laatste 2 à 3 dagen van de maand teveel rente betaalt. De teveel betaalde rente lossen wij af op de hypotheek. De volgende maand wordt uw maandbedrag aangepast naar de nieuwe situatie.
Hoe kan ik mijn rente automatisch betalen?
U heeft de keuze om de rente maandelijks te laten incasseren. U kunt een incassomachtiging doorgeven via een speciaal formulier. Dit formulier kunt u bij ons opvragen. U kunt dit per e-mail doorgeven (met als onderwerp: incassomachtiging) of door telefonisch contact met ons op te nemen via 033 - 453 99 04. Wij sturen u vervolgens het juiste formulier toe, voorzien van uw persoonlijke gegevens.
Wanneer wordt de rente geïncasseerd?
De inning vindt plaats op de voorlaatste werkdag van de maand.
Hoe betaal ik mijn renteachterstand?
U stort het bedrag van de achterstand op IBAN rekeningnummer: NL53 RABO 0115 3808 92 ten name van RNHB inzake Roparco Hypotheken te Utrecht onder vermelding van uw leningnummer. U voorkomt een achterstand door uw rente maandelijks te laten incasseren. Dit doet u door middel van een incassomachtiging die u kunt doorgeven via een speciaal formulier. Dit formulier kunt u bij ons opvragen. U kunt dit per e-mail doorgeven (met als onderwerp: incassomachtiging) of door telefonisch contact met ons op te nemen via 033 - 453 99 04. Wij sturen u vervolgens het juiste formulier toe, voorzien van uw persoonlijke gegevens.
Hoe is de variabele rente opgebouwd:
De variabele rente is opgebouwd uit een basistarief en een individuele risico opslag. Het basistarief bestaat uit drie componenten:
- Inkoopkosten en rendement
- Operationele kosten
- Kostenopslag voor verwachte verliezen en risico beheersing
Het component inkoopkosten en rendement zijn de kosten die RNHB betaalt voor het aantrekken van de gelden bij externe marktpartijen. Hieronder vallen ook de kosten voor het beschikbaar houden van de gelden voor opnamen tot de opnamelimiet. Daarnaast bestaat dit onderdeel uit een rendement op het eigen vermogen wat ingelegd wordt op de Roparco hypotheken portefeuille.
De operationele kosten zijn de kosten voor het beheren van de hypotheekportefeuille, van zowel de interne- als externe partijen. Voorbeelden van de interne operationele kosten zijn kosten voor het klantcontact- en klantenservice, het uitoefenen van onze zorgplicht, het monitoren van wettelijke en toezichtrechtelijke verplichtingen voor deze specifieke hypotheekproducten, en het beoordelen van individuele aflos- of opnameverzoeken. Externe operationele kosten bestaan onder andere uit kosten voor het dagelijkse beheer van uw krediethypotheek waaronder het opmaken en verstrekken van de maandelijkse saldo-opgaven.
De kostenopslag is een opslag voor het risico en de te verwachte verliezen die gelieerd zijn aan het verstrekken van opeet- en krediethypotheken.
De individuele risico opslag wordt bepaald door de persoonlijke situatie van de kredietnemer. Of er een risico opslag van toepassing is en hoe hoog deze is, wordt bijvoorbeeld bepaald door de verhouding van de waarde van de woning en de hoogte van uw hypotheek.
Kan mijn risico-opslag op de rente verlaagd worden waardoor mijn rente lager wordt?
Betaalt u nu een risico-opslag op de rente? Dan komt u misschien in aanmerking voor verlaging hiervan. Bijvoorbeeld omdat de marktwaarde van uw huis is gestegen. De marktwaarde is de actuele waarde van uw woning. Deze marktwaarde moet u aantonen met een taxatierapport van maximaal 1 jaar oud. Of met de meest recente WOZ-waarde.
U komt misschien ook in aanmerking voor een verlaging van uw risico-opslag op de rente als u uw kredietlimiet verlaagt. Of als u oorspronkelijk een tweede hypotheek bij ons had, maar u uw eerste hypotheek inmiddels heeft afgelost. En uw huidige tweede hypotheek bij ons dus nu een eerste hypotheek kan worden.
Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een verlaging van de risico-opslag op de rente?
Neem dan contact met ons op. U kunt ons op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur bereiken via telefoonnummer 033 - 453 99 04. Of stuur een e-mail naar roparcohypotheken@stater.nl. Post kunt u sturen aan Roparco Hypotheken, Postbus 2687, 3800 GE Amersfoort.